Followers

Wednesday, April 22, 2009

PLKN........cinta anak-anak

Saat aku mengemas ruang peribadi aku, aku terpandang sesuatu yang aku letakkan di sudut almari aku….di saat itu, kenangan silam aku datang seolah siaran ulangan tv di Astro…silih berganti….semuanya senakin jelas di ingatan aku…

Masih ingatkah lelaki itu kepadaku?? Ataupun aku telah lama dibuang dari kamus hidupnya?? Perasaan aku bercampur baur…

Yusran….dia aku kenali di PLKN…di Kem D’Jelapang……pertama kali aku melihat aku terus tertarik…mukanya manis, orang Kelantan…kulitnya cerah, putih…senyumnya manja dan comel…tak banyak cakap, cuma selalu tersenyum….orangnya kecil di masa itu…aku sering mencuri pandang, mencari peluang untuk melihat seraut wajah itu….mungkin memberi ketenangan kepada aku…

Aku tau dia sedar aku asyik memandang….memerhatikan tingkah laku dia….dia pemalu…tak pernah dia menegur aku…setelah aku 2 bulan di sana baru dia menegur..itupun secara kebetulan…kebetulan aku kena balik sendiri ke bilik….mulai saat itu, dia mula menegur, tapi hanya setakat teguran gitu-gitu….tiada respon yang positif…

Lalu aku menerima cinta dari salah seorang temanku…aku kecewa, sebab aku menerima teman aku dalam keadaan terpaksa….perasaan aku pendam sendiri…..

3 bulan berlalu…aku dan kawan-kawan perlu berpisah…begitu juga aku dan yusran….hari terakhir aku dan yusran, kami bertemu….bercakap secara empat mata….aku lihat di dalam mata yusran…ada sayang untuk aku…kami sempat bergambar…tapi, gambar tu pada yusran sekarang…masih ada atau pun tak, entahla….aku harap dia masih simpan gambar tu…..sebab aku teringin nak tengok gambar tu…..

Esoknya, pagi-pagi lagi aku dah bangun…konon nak antar kawan-kawan balik Kelantan..tapi sebenarnya, aku mencari peluang untuk melihat dia buat kali terakhir….
Boyfren aku masa tu aku tak amek peduli langsung…kesian acat…
Dari jauh aku nampak yusran kesat mata…menangis atau masuk habuk aku tak dapat pastikan…..yang aku tau aku menangis masa tengok yusran naek bus….aku menangis masa aku baca surat yang dia titipkan untuk aku…

Lepas PLKN, aku couple dengan Yusran…setahun aku bertahan dengan dia….memang dia seorang yang penyabar…cukup sabar melayan marah aku…melayan rajuk aku…aku bercinta tak bertemu muka….setianya aku pada masa itu….tapi hanya setahun bertahan…ku tinggalkan dia tanpa sebarang sebab kukuh….

Maafkan Isya, Yusran…aku tak mampu nak setia waktu itu…aku masih anak-anak….
Andainya hati aku ada dua, jiwa aku dua, dah tentu hati ni aku serahkan pada yusran…
Kalau dia sudi terima aku lagi la…

Tapi, hati aku cuma ada satu...yang entah pada siapa aku menjaganya..mungkin pada si dia...ya, pada si dia mungkin.....entahla...

2 comments:

pal7 said...

sharing is caring rite..

tp xsemua perkara kita boleh kongsikan bersama..

TSYA'Z (~_^) said...

yes, memang semua cerita tak bole dikongsi bersama..tapi, cerita ni boleh...hehhe...sebab dah lama simpan, dah tu jadi karat and rasa berslah lagi...bek cerita ajer kan...hehehehe...