Followers

Friday, August 3, 2012

Solat Berjemaah - Rapatkan Saf :))

Kawan-kawan semua. Hari ini hari keputusan peperiksaan pelajar Ijazah UiTM keluar ye. Dan dan dan dengan dukacitanya dimaklumkan result aku takleh tengok lagi. Tak dapat pun ikut emel. Member lain dapat ikut emel. Sabar je la. Lambat pulak nak tau result. Jam 9 pagi esok baru boleh tengok. Huwwaaaa. Nak nangis dulu. Sobs. 

.......................................................................

Malam ni, pergi terawikh yang ke 14 malam. Selalunya ayah akan bawak ke lain-lain masjid. Lain masjid lain jemaah. So, dapat kenal lebih ramai orang kat SP ni. At least bila bertembung di mana-mana pun, boleh la cam kan? :)).

Sebut pasal solat, solat berjemaah itu bagus kan? Berganda ha pahala solat jemaah. Cuma yang aku pelik la kan, Imam sebelum solat akan suruh kita rapatkan saf. Di semua masjid, Imam akan selalu ingatkan. Tapi, even Imam dah suruh pun masih ada yang tak rapatkan saf. Yang lelaki bahu kena berlaga kaki pun kena berlaga. Yang itu aku tak tahu la sebab aku tak duduk di bahagian lelaki ni. Yang perempuan ni ha. Jemaah-jemaah perempuan, tak rapatkan saf pun. Renggang-renggang duduknya. 

PEREMPUAN tak payah rapatkan saf ke? Musykil jugak aku. Aku ni lembab jugak bab berjemaah ni. So, aku nak tanya,

PEREMPUAN TAK PAYAH RAPATKAN SAF KE??? 

Benda ni terjadi di setiap masjid yang aku pergi. Sedangkan masa aku belajar di sekolah menengah kami disuruh merapatkan saf. Bahu ni kena bersentuhan. Kaki tak la kan, sebab perempuan kena rapatkan kaki. 

Contoh. Macam baru-baru ni. Dalam minggu lepas, aku pergi sebuah masjid dekat dengan sebuah taman. Dari Isyak, sampai ke witir yang akhir sekali, saf tak rapat. Semua nak berdiri atas sejadah masing-masing. Taknak share. Sekali saf bergerak, sejadah diheretnya sekali. Lepas tu berdiri tegak atas sejadah sendiri. Ya Allah. Sejadah tu besar. Bila dibentang untuk sorang-sorang diri je guna, memang akan ada ruang-ruang kecil di antara makmum. Aku nak mencelah tak boleh, sebab tak muat nak masuk. Bila tak mencelah, nampak benor renggangnya. 

Agak-agak hari tu aku dapat tak pahala berjemaah? 

Padahal masa kat masjid tu, ada ceramah pasal solat. Ustaz dah pesan dah pasal saf-saf ni. Tapi memang masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Entah. Aku cuma terfikir, saf aku ni sah ke tidak jemaahnya. Dapat pahala jemaah ke tidak? Ada sekali tu, sesudah terawikh yang kelapan, ramai yang keluar masjid kan? Tak kisahlah yang itu. Masalahnya yang tinggal ni pun, tak rapatkan saf jugak. Kadang-kadang aku pening, macam mana nak rapatkan saf. Aku ke kiri, kanan aku tak bersentuh bahu, dan sebaliknya. 

Pening betol. Kadang-kadang terfikir, baik solat kat rumah je kalau nak duduk sorang-sorang macam ni.

Dan lagi satu, bila kaki melangkah masuk dalam masjid. Ini yang aku kurang gemar. Bukan tak suka masuk masjid. Suka. Yang tak berapa berkenan tu, orang-orang dalam masjid tu tengok macam orang yang masuk masjid tu pakai bikini pulak. Tak tau la apa ada di fikiran diorang tu semua kan. Kalau melihat disertakan sekali dengan senyuman, hati ni takkan berprasangka bukan-bukan. Ini tidak, muka macam tak puas hati. Dalam masjid tu buat muka macam tu. Sabar je la. 

Senyuman lagi satu. Aku ni tabiat dah. Kalau jumpa ramai-ramai orang tua, or muda, tak kisahlah kat mana pun, even aku ni garang, pemarah macam singa pun, aku tetap akan senyum. Senyum aku ni sampai ke telinga, tapi tak berbalas pun. Berpaling muka lagi ada. Memang cari marah aku betul. Elok aku senyum, kau buat muka bangang pulak kan. Tak kira la tua ke muda. Hina sangat ke nak balas senyuman orang lain? Susah sangat ke? Aku anggap mulut diorang yang tak reti senyum ni, kena gam kot. Itu yang keras kematu je bibir tu. Suruh senyum pun susah. Belum lagi aku bersembang. Haih. 

Ok dah. Nervous sebenarnya ni. Tapi sempat lagi merepek. 

Owh. Tolong jawab soalan aku ni. 

PEREMPUAN PUN KENA RAPATKAN SAF KAN? 

..............................................................................................

: Setahun empat bulan. :))

No comments: