Followers

Tuesday, November 4, 2014

Peringatan Kecil

Assalamualaikum. 

Alhamdulillah, masih aku bernafas di bumi Allah swt ni. 

Beberapa hari lepas, aku accident. Kereta bertembung kereta. Dalam otak duk ingat mati dah. Allah hu akbar. Terkejutnya hanya Allah yang tahu. Aku terlanggar kereta wira aeroback dalam perjalanan balik dari ofis. Bukan sebab mengantuk. Bukan sebab aku bawak laju. 

Hari tu hujan lebat. Sampai satu traffic light, aku nampak dari merah bertukar hijau. Dari jauh aku dah nampak. So, aku drive macam biasa. Bila aku nampak lampu dah tukar hijau, aku bajet orang depan-depan aku dah jalan. Walaupun aku tak nampak kereta depan tu jalan sebab kereta depan aku lebih besar, and bawak laju macam pelesit. Tiba-tiba kereta yang laju tadi tu, mengelak sesuatu bila dia tiba-tiba masuk lane kiri cepat-cepat. Aku yang dibelakang, aku ingatkan kereta depan dah jalan dengan laju la disebabkan nampak kereta depan aku tu laju. Rupanya tak. Rupanya kereta laju macam pelesit tu elak kereta depan dia yang belum jalan lagi. Kereta tu pulak macam masuk ke lane kanan tapi tak sepenuhnya. (Aku di lane kanan tau). 

Dalam keadaan yang macam tu, aku gabra gila. Aku menjerit kuat-kuat. Dari jauh, sepanjang 2 meter aku rasa aku membrek dari kelajuan 70km/h. Aku tekan brek tapi malangnya brek macam tak makan. Dalam keadaan hujan yang dah sederhana lebat tu, kereta aku melongsor laju atas jalan terus BAMM!!!! Langgar belakang kereta tu. Mujur, kereta depan dia Axia, sempat jalan. Kalau tak berderet-deret la. 

Pergh. Pertama kali aku langgar kereta. Aku rasa macam nak tercabut nyawa. Menangis terketar-ketar aku keluar dari kereta. Sampai aku terlupa cara nak bukak pintu kereta. Pakcik tu pulak mujur macam tak marah. Cuma sengih gelak-gelak tengok aku menangis terketar-ketar. Nak call mak, kredit habis. Terpaksa pinjam handphone pakcik tadi. Ya Allah. Memang sungguh-sungguh mengajar aku supaya lebih hati-hati lain kali. 

Dalam kelam kabut, hantar whatsapp dekat suami. Cerita apa yang jadi. Laki aku memang kelam kabut gila. Dia pulak dalam perjalanan balik dari Ipoh. Malam tu pukul 12 malam dia sampai rumah aku. Dalam keadaan tak berehat langsung. Lesu muka, tapi wajah risau dia lebih kelihatan. Mak mertua pun sama risau. Tapi, alhamdulillah aku tak ada apa. Kereta saja masuk wad. 

Bagi aku, itu peringatan kecil untuk aku dari Allah. Mungkin aku terlupa akan Dia, yang buat Dia bagi aku ingatan kecil tu. 

Alhamdulillah. Lepas ni kena berusaha untuk tutup aurat sepenuhnya dan lain-lain lagi. In Shaa Allah.

No comments: