Followers

Wednesday, November 26, 2014

Bila nak dapat kerja lain ni?

Assalamualaikum. 

Jadi minggu lepas. 

Aku bengang tahap hati-rasa-nak-terajang-orang. Sampai tahap macam tu. 

Sampai hari ni, aku ingat lagi. Aku duduk diam-diam dekat meja aku, tak buat apa-apa, masih ada orang nak kacau. Aku paling bengang orang usik aku tanpa sebab. 

Memang. Memang betul aku main game. Tapi, aku main game sebab aku tak ada kerja. Aku nak hadap siapa kalau aku tak main game. Kerja pun tak bagi orang. Jenis tak percaya orang bos-bos kat sini. Habis tu ambik aku kerja buat apa? Saja-saja nak bayar gaji? Aku redha je la kalau memang itu niat depa. Depa macam nak kata aku tak boleh buat kerja. Korang ingat korang hebat sangat. 

Yang kata aku main game tu lagi lawak. Kau Microsoft Excel pun tak pandai guna, on pc sebab nak tengok cerita Korea, guna wifi ofis macam wifi nenek kau, aku tak bising pun. Siap pergi report kat bapak aku, kata aku main game waktu kerja. 

Entah, memang aku ada salah aku. Tapi yang aku geram, dia pergi cakap dengan bapak aku. Tak pasal-pasal aku kena ceramah pendek yang free of charge. Itu aku boleh tahan lagi. Tak tahan bila dia tengok aku macam aku ni banduan yang baru keluar penjara bulan lepas. Serius aku memang bengang gila. Aku ada alasan. Aku tak diberi kerja. Aku pun nak tengok sampai bila bos aku ni nak biar aku amek gaji tapi buat kerja sikit-sikit je. 

Yang kata aku main game tu PA bos besar. Aku main game guna tab yang laki aku beli. Guna PC ofis pun tidak. Guna wifi ofis, lagi la tidak. Password pun aku tak tahu. Dia cakap serupa dia duduk dengan aku 8 jam aku kat ofis ni. Padahal dia datang sekejap-sekejap. Kebetulan masa tu aku main game. Aku pun tak ada la mengadap game sepanjang 8 jam tu. 

Sebelum ni ada hati jugak aku nak senyum walaupun dia tengok aku macam aku banduan lari dari penjara. Tapi mula dari minggu lepas, pergi jahanam. Aku tak ada hati nak senyum dekat kau. Kau pun bukan murah senyuman sangat. So, aku rasa tak payah la aku bersedekah dengan kau lagi. Berlagak mengalahkan CEO. Tapi CEO tu berlagak jugak. Patut la PA pun sama naik berlagak. 

Huh. Lemas. 

Allahuakbar. Bila nak dapat kerja lain ni?

No comments: