Followers

Tuesday, December 16, 2014

Company Gila. Ha ha. Bukan rezeki aku di sini.

Last week. 

Aku dipanggil menghadap Head of Accounts. Ikut sama menghadap Senior Acc Exec and HR Manager. Aku ingat nak panggil untuk confirmkan aku kat sini. Tapi tak. Lain pulak yang jadi. 

Aku diminta untuk berhenti dari sini. Dalam bahasa kasar, kena buang kerja. 

Alasan 1. 

Untuk cut cost.

Alasan 2.

Kerja tak banyak.

Alasan 3. 

Company tak stabil sangat.

Aku diam. Tak kata apa. Bila ditanya aku ok ke tak, aku jawab aku ok saja. Hanya sepatah tu aku jawab. Tapi, depa tak tau, dalam hati aku menyumpah seranah. Ha ha ha. 

Alasan 1. Memang tak masuk akal. Yang diminta berhenti aku sorang saja. Yang diminta lepaskan jawatan aku sorang saja. Yang mana gaji aku tak sampai 2000 pun. 

Aku geram sebab, kalau nak cut cost, bukan aku yang patut dibuang. Head Acc punya allowances yang patut dipotong. Bil-bil dia semua company bayar. Line handphone, company bayar. Sewa rumah company bayar. Gaji dia 20K lagi. Dan dia masuk lagi lambat dari aku. Hanya sebab dia kawan bos, dia boleh masuk sini. 

Alasan 2. Tak banyak? Aku tengok senior acc tunggang terbalik buat kerja. Punya la banyak benda dia duk buat. Setiap hari mesti balik lambat. Sebab buat kerja. Apa salahnya segregate benda tu. Ajar aku benda yang aku tak paham. Ajar aku buat. Aku bukan bodoh sangat sampai tak boleh nak pick up apa yang depa ajar. Aku lulusan ijazah. Bukan nya SPM. Budak tak lulus SPM korang bagi naik jadi purchasing manager. PA boss lagi. Company ni gila ka apa? 

Alasan 3. Tak stabil tu aku tahu lama dah. Tak stabil sebab ada manusia-manusia yang tak masuk akal macam depa ni la. Dulu masa aku mai interview, boss dah cakap, company tak berapa stabil. Tapi, akan stabil. Sekarang tengah cuba untuk buat semua jadi sistematik. And sekarang bagi alasan, company tak stabil. Aku harap company ni terus lingkup. Biar tak stabil terus sampai bila-bila. 

Habis alasan. 

Gaji pekerja, tak pernah naik. 10 tahun dah, sama je. Kesian. Tambah-tambah budak dalam kilang. Kesian. Sebab susah nak dapat kerja lain, terpaksa kerja kat sini. Gaji 700 naik jadi 900. Sama dengan budak yang baru masuk, 900 jugak. 

Hoh. 

Mungkin bukan rezeki aku kat sini. Walaupun aku geram, dalam masa yang sama, aku lega. Aku lepas dari kilang yang bagi aku memang cekik tenaga orang, gaji bagi ciput. 

Okbai. 


No comments: