Followers

Friday, October 18, 2013

Ulang tahun-ku ke-25

Aku nak tulis apa? Tadi beria buka blog, konon nak tulis-tulis practise kelajuan jari atas keyboard. Tanya diri sendiri. 

.

Selamat ulang tahun kelahiran yang ke-25 Lateesya. 

Aku. Dah 25 tahun. Suku abad. Dulu-dulu sibuk tulis atas kertas, konon diari hati sangat, nak jadi apa bila dah 25.Antaranya, 

1) Ada kereta 
2) Ada driving license
3) Ada rumah
4) Ada kerja best
5) Kahwin dengan lelaki hensem yang pandai, berjaya dan bergaya meletup punya

Apa yang tercapai? Nombor satu dan dua je. Ni semua kes terpengaruh cerita TV, drama Melayu, yang mana bila berumur 20 tahun keatas wajib ada semua ni. Hello. Mimpi banyak sangat. Tak apa. Berangan tu free je. Tak kena bayar. Teruskan berangan.Yang nombor lima tu, mengarut. 

Dan alhamdulillah. Solat sudah semakin terjaga. Kalau dulu, liatnya Allah saja yang tahu. Setiap hari memaksa diri solat. Dulu aku paksa diri aku solat. Aku fikir macam ni. 

'Macam mana kalau tiba-tiba aku mati tanpa sempat solat?'

Mengingatkan mati, pada usia yang belum penuh ilmu, belum cukup amal, memang meremang bulu roma aku. Sebab tu aku gagahkan solat. Sebab aku takut aku diseksa bila aku mati. Tapi, ada jugak yang tak cukup tu. Buat Qada'. Tapi aku tak tahu la solat Qada' ni ada ke tak ada. Ini dululah. Alhamdulillah, sekarang aku masih ingatkan diri aku tentang mati sebelum solat, tapi itu bukan untuk memaksa aku solat, cuma untuk ingatkan diri mati itu bila-bila masa saja. Kena ingatkan ye dop?

Kahwin? Tak tahu bila. Calonnya dah ada. Tapi tak lah hensem mana. Sedap mata aku memandang saja. Manis raut muka dah cukup buat aku suka. Fasa pertama dah dilalui. Sedang menunggu fasa kedua. Jadi atau tidak, tunggu saja. Akan dikhabarkan pada semua. Lagipun, kalau aku tak khabarkan pun, akan ada je TUKANG SAMPAI. Mengalahkan ASTRO BEYOND. Kan? 

Dalam menunggu debar hari, dapat berita yang tak best nak dengar. Allah. Dugaan apa lagi? Satu persatu. Bukan aku tak terima. Tapi, aku terasa penat. Penat menempuh satu demi satu. Setiap yang jadi ada hikmahnya. Ya. Aku kena pegang kata-kata ini. Setiap yang terjadi ada hikmahnya. Cuma sebagai manusia, aku merasa penatnya diduga bertimpa-timpa. Setiap kali, aku terasa dugaan aku berat, setiap kali itu, aku duduk depan PC, blogwalking. Dan setiap kali itu, aku akan jumpa. Setiap kali. 

Mungkin, ini dugaan yang paling ringan Allah bagi pada aku. Tak setaraf dengan dugaan pada hamba-hambaNya yang lain. Aku ini yang paling ringan. Ini yang aku harus pegang. Menangis tu menangis jugak.Setiap titis air mata tu, buatkan aku kuat. Sebab, aku ada keluarga, yang aku kena fikir, kebajikan mereka.

Sekarang, mungkin aku belum mampu, menanggung 100% hidup keluarga aku, tapi In Shaa Allah, aku buat sehabis daya, untuk capai impian-impian aku. Doa. Doa aku hari-hari. 

.

Raya haji, balik kampung, tengok mak dan ayah, sebut pasal Makkah. Aku tahu, mereka teringin nak ke sana. Aku pun teringin. Inikan pulak Mak Ayah aku yang dah pernah pergi buat umrah. Mesti rindu nak tengok Kaabah, rindu nak berada di Makkah. Doaku hari-hari. Semoga aku dapat hantar Mak Ayah aku ke Makkah. Jangan ambil nyawaku atau nyawa Mak Ayah aku sebelum aku hantar mereka ke sana. 

Titik. 

 


No comments: