Followers

Saturday, February 8, 2014

Oh My English

Assalamualaikum and hai.

Oh My English. 

DI office ni, aku kena cakap bahasa inggeris. Penuh. Tersekat tersangkut cuma akan buat orang salah faham dengan kau kalau kat sini. Tapi aku hentam kromo je. Aku campur kan hampir semua dengan Bahasa Melayu. Sebab aku tak reti nak cakap English. Aku faham dan boleh menulis dengan baik. Kalau tak, tak ada la score A. Cuma yang jadi masalahnya, bila bercakap, dah macam bunyi Bangla cakap Melayu. 

Jadi, aku ambil keputusan untuk belajar English. Tak payah pergi kelas pun. Cuma parktiskan apa yang kau dengar hari-hari dari manager. Dan bercakap. Manager aku yang lama tu, dia ni Bahasa Melayu kaput gila. Padahal duduk Malaysia 2 tahun lebih. Benda ni jadi memudahkan aku untuk belajar sebab ada dia. Untuk cakap apa pun, I need to speak in English, or else he wouldn't understand me. Dari situ la aku belajar memperbaiki bahasa inggeris aku ni ha. Memang besar la jasa dia pada aku.

Sekarang ni, aku rasa aku improve. Tak berbelit lidah aku. Boleh cakap dengan manager baru, CEO dan jugak customer, dan jugak staff-staff kat sini. Nak maki dorang pun aku pandai dah sekarang. Ha ha ha. 

Okay. Tak lah sampai memaki hamun. :P

-----------------

Aku ni macam tengah cerita semua benda yang tak sempat aku nak cerita sebelum ni. Hari ni  3 entry aku bagi. Ha. Amek. 

Okay. Bye.

No comments: