Followers

Sunday, October 20, 2013

Jodoh

Jodoh ditentukan untuk kita sejak kita berumur 4 bulan di dalam rahim ibu. Ini yang aku dengat dari Ustaz. Jadi, memang ada la jodoh setiap makhluk yang bernama manusia kat Bumi ni. Ada orang kata, jodoh kena cari juga walaupun sebenarnya dah ditentukan. Ada orang kata, nanti jodoh itu datang sendiri. Ada juga yang kata, jodoh pilihan ibu bapa yang terbaik. Ada yang kata, pilih sendiri untuk lebih kenal hati budi.

Aahh. Macam-macam. Kalau sebut jodoh, macam-macam yang akan kita dengar. Serabut.

Dan, aku juga tak lari dari memikirkan soal jodoh setiap kali aku dengar orang sembang-sembang pasal jodoh. Setiap kali topik ni dibicarakan, setiap kali itu aku berfikir.

Siapa jodoh aku? Di mana jodoh aku? Kerja apa dia? Jadi apa dia? Rupa macam mana, hitam ke putih ke? Tinggi ke rendah?

Orang kata, jangan tanya soal jodoh. Jodoh bukan urusan kita. Tu urusan Tuhan. Oh. Baiklah. Aku diam. Aku tak bertanya. Orang lain pula yang bertanya soal jodoh aku. Ah. Aku ambil langkah mudah. Diam. Buat tak tahu. Paling paling senang jawab je entah. Apa mereka kata, lantakkan saja. Setiap usai solat, pasti, aku tak lupa berdoa dipertemukan jodoh, berharap jodoh itu terbaik untuk diri. Aku lupa. Semua dah ditentukan Tuhan. Tahulah Tuhan apa yang terbaik untuk hambaNya, kan? Kalau dapat yang baik, alhamdulillah. Dapat yang kurang baik, ujian lah tu. Kan?

Kadang, stress juga. Ye lah. Asyik ditanya. Serabut. Mana nak fikir jodoh, mana nak fikir kerja, mana nak fikir masalah. Ha ha ha.

.

Aku. Jodoh aku. Mungkin dah sampai. Sebab aku sekarang tengah dalam fasa-fasa pinang-meminang. Dalam fasa-fasa berdebar menunggu. Belum kahwin lagi ni dah berdebar. Gedik sikit. Ha ha. Aku cuma mengharapkan yang terbaik. Keluarga pula, main tarik tali. Haih. Buat aku fikir banyak-banyak kali. Betul ke apa aku buat? Betul ke apa keputusan aku? Betul ke? Betul ke tak? Ha. Jerawat timbul toing-toing merata muka. Punca, stress. Hihi.

Ah. Malas nak fikir panjang. Kalau itu benar jodoh aku, Tuhan tetap akan satukan kami. Kalau bukan, bukan la. Ye dop?

Okie. End sini. Saja ja nak borak kosong petang macam ni.

2 comments:

aienzunnur said...

uit..nk kawen dh ke?

TSYA'Z (~_^) said...

haha. In Shaa Allah. Tapi bukan tahun ni. haha