Followers

Monday, March 14, 2011

Sedih bila nampak orang kena pukul...

For few days balik rumah, jenguk-jenguk taman apa yang dah berubah, since aku tak balik dah lama. Sebulan dah tak jejak kaki kat Sg Petani tu. Asyik main kat Arau je ha. But, nothing changed. Semua sama.

Cuma keluarga aku, kurang sihat. Ayah tak sihat sangat, tension dengan tempat kerja. Mak pulak demam, memang ada sakit jantung lama dah, kurang darah satu hal, and adik aku pulak asyik buat perangai, yang bagi mak aku pening. Adik Fify, sangat degil. Owh, ini yang buat mak aku pusing. Remaja. Tengah membesar. Okay, biarkan dia dengan dunia dia. Asalkan tak melampau. Adik Imran. Sibuk berkawad di kem. Asyik mintak duit. Lagi memeningkan kepala. Aku sekali pening. Hurm, bagi je lah asalkan tak beli benda bukan-bukan. And lastly Adik Deani. My lil bro yang sanagt nakal. Aduh. Tak larat nak layan. Kadang-kadang kita dipanggil lembu. Huh. Sungguh geram.

Ada satu perangai dalam family aku. Macam tabiat lebih kurang. The way my dad mengajar anak-anak. If the other parents tak guna rotan bagai, but my parents used all the stuff yang boleh diguna untuk merotan. Macam orang dulu-dulu kala. And Im used to be very kasar to my adik to. Especially to my lil bro. Kena marah selalu plus dia sangat degil. Maybe sebab dah biasa jugak dirotan sejak kecik, sampai rasa lali.

Hurm, actually my lil bro tuh, adik angkat. Anak saudara mak aku yang dibela oleh parents aku merangkap sepupu aku. Faham?

Tadi, dia main cermin mata hitam ayah aku. Ayah balik dari kerja and carik spec tu. Tanya dia, dia jawab taktawu. Perangai dia, dia memang jenis yang lupa kalau main satu-satu barang and letak kat mana.

Then, ayah aku memang marah sangat tadi, and amek kayu nak pukul dia. Bila ayah dah naik marah, mak pulak naik marah sekali. Amek plak kayu yang lagi satu. Menjerit aku bila tengok mak aku mula pukul. Aku tak suka. Kalau nak pukul, jangan pukul dengan kayu. Guna tangan sudah.

Seriously, bukan nak masuk campur cara mak ayah ajar adik yang kecik tu, tapi for me budak tu still muda. 6 tahun. And I know adik aku sangat lega bila aku masuk and peluk dia dari kena kayu tu.

Malam before, tangan aku jadi mangsa hanger. Bila aku amek adik dari kena dengan hanger. Sebab nya dia taknak mengaji Alquran.

Bukan nak mengaibkan parents or ape ke, cuma bagitahu cara kami diajar. Kami memang takut dengan benda macam tu, and sebolehnya taknak ada orang yang kena. Kami tahu kami kena pukul sebab apa, tapi taknak adik yang kena.

Seolah macam mengingat kisah lama. Ayah and mak sayang kami. Kami semua tahu. Cuma the way mereka tunjukkan kasih sayang tu, lain sikit. Kami faham.










p/s: sedih 

No comments: