Followers

Sunday, November 20, 2011

Gedik sungguh

Ada majlis kenduri kahwin dekat hujung jalan masuk rumah aku. Kenduri kahwin anak dia. Okay, I can hear the gendang-gendang now, means pengantin dah sampai yer. Meriah jugak. Ingin jugak tengok pengantin tapi kemalasan tahap jebon ni meghalang. 

Tapi tadi aku dah gi makan dah. Sorang-sorang aje gi makan. Mak aku jadi mentara. Mentara tu orang yang pakai baju semua serupa tolong angkat pinggan cawan atas meja makan and orang yang akan tolong sepanjang majlis tu berlangsung. 

Sambil aku duk makan sempat lagi aku ushar-ushar orang-orang lain. And tetiba sedang aku duk melayan mata aku tuh, ada lah beberapa budak perempuan yang macam gedik sikit dari yang lain, baju pun macam nak hot je. Aku bajet dalam umur 15 16 tahun. Muka masing-masing cantik manis je. Mula-mula diorang dah chop tempat, tapi tahu lah kalau dah nama pun kenduri memang tak ada makna lah tempat kau chop tu takkan ada orang lain duduk kan. 

Jadi, sebab tempat diorang dah diambil so diorang duduk la semeja dengan aku yang memang kosong sebab aku pun makan sorang-sorang je. Ingatkan ada lah yang nak menegur aku tapi tak pun. Tapi, budak-budak tuh memang tak bertempat kalau nak bergosip mengumpat pun. buat macam aku tak wujud kat tengah-tengah tuh. Hai, sabar aje lah. Bergosip tu Ya Allah mengalahkan wartawan gosip dah. Sekejap berbisik-bisik. 

Aku makan tak tengok diorang, so aku tak tau macam mana muka diorang dari dekat. Tapi masa dah nak habis makan, aku pandang la sorang-sorang, hamboihh makeup bertempek ha. Kaler macam-macam kat muka tu. Pesyen tudung dah tentulah pesyen zaman sekarang punya tudung kan? Haih, siap control-control ayu bagai. Lelaki memang lah banyak kat situ kan. Tu yang control ayu lebih. Lantak kau lah budak-budak weyh. Memamg menyampah tengok. 

Gedik pulak aku tengok.

.

Tetiba terasa zaman aku telah jauh ketinggalan. Macam orang tua dah padahal aku muda lagi. Baru 23. 

Sungguh besar perubahan yang ada, sungguh besar jurang antara zaman aku dan zaman mereka-mereka. 

.............................................................

: Miss you En BF. Lama tak nampak :))

No comments: