Followers

Tuesday, August 19, 2014

Hutang

Assalamualaikum.

RHB telefon banyak kali. Sejak lepas raya hari tu lagi. Surat pun dah bermacam kaler aku dapat. Hm. Aku nak buat macam mana. Aku tak ada cara. Pandai pulak RHB ni cari aku. Tak dapat nombor telefon aku, dorang dapat nombor suami aku. Bila entah aku letak suami sebagai penjamin. Entah. Tahu-tahu, aku dihubungi melalui nombor tu. 

Semua pasal hutang. Ah. Menyesal pun tak guna. Aku dah buat hutang dan aku dah guna duit-duit tu semua. Personal loan ni bahaya okay. Sumpah. Lepas ni tak akan ada satu jenis hutang aku buat lagi. Cukuplah yang mana ada. 

Hutang pertama aku dengan RHB. RM 3000. Tahun 2013. Masa ni terlalu taksub dengan satu produk sampai aku berhasrat untuk turut serta. Perlukan RM 2400 sebagai modal. Jalan mudah, loan. Tapi masa tu ada krisis rumah sewa. Terpaksa aku dulukan duit tu untuk rumah sewa. Aku kemudin berhutang dengan ofis tempat aku bekerja. RM 1000. Aku join produk ni, dan memang dapat hasilnya. Untuk bulan pertama, aku berjaya bayar hutang kepada ofis. Tapi, hutang yang berbaki lagi tu, aku bayar bulanan. Masa tu ada pekerjaan. So, tak aku kisah. 

Dalam masa yang sama aku buat asb loan. RM 30000 monthly RM 190. Tahun pertama aku bayar dengan jayanya. Tapi pengurusan kewangan aku lemah. Sepatutnya dividen tahunan yang aku dapat aku jadikan monthly installment, tapi tak. Aku guna. Sebenarnya aku terpaksa guna. Atas urusan tertentu. Bukan untuk aku pun. 

Tahun ini, aku tambah hutang. Dalam masa aku gila sekejap hari tu (aku tak pasti aku cerita di entri sebelum in atau tak), aku tambah personal loan sebanyak RM 22000. Satu jumlah yang sangat besar yang aku tak terfikir pun akan aku buat. Allahuakbar. Lepas sedar diri, baru rasa nak hantuk kepala kat dinding atas kerja bodoh yang aku buat. Asb loan juga ikut bertambah. Lagi RM 40000 monthly installment RM 250. Masa tu jadi apa dengan fikiran aku entahlah. Mungkin disebabkan aku di bawah pengaruh tak baik. jadi aku tak boleh nak berfikir. Padahal, kerap kali aku merungut pada teman serumah, gaji aku cuma cukup-cukup saja. Cukup-cukup untuk bayar hutang yang ada. Cukup-cukup untuk bayar sewa rumah. 

Semua itu dah habis digunakan. Bukan untuk aku. Tapi orang lain. Menyesal memang sangat menyesal. Tapi tak guna. 

Sekarang, pihak bank cari aku. Aku nak bayar pakai apa? Aku minta tangguh sehingga aku gaji, pun tak boleh. Alasannya dah 3 bulan tertunggak. Ye lah. Sejak dari kes hari tu, aku memang terus berhenti kerja. Salah aku. Apa nak kata lagi? Diam sambil cakap, saya cuba. Cumanya aku tak berjanji. Soalan dari pegawai perempuan tu. 

'Awak kan ada suami. Tak boleh ke mintak suami tolong bayarkan?'. 

Allah. Kalau lah dia tahu hidup kami macam mana. Mulut senang je bercakap, tanpa fikir. Ya. Kalau aku pun, aku akan tanya benda yang sama. Bukan salah dia. Tapi suami aku bukan juga dikalangan orang yang sentiasa ada duit. Lagi, aku malu nak minta dengan suami. Hutang aku suami bayarkan? Malunya. 

Tapi aku mengadu juga dengan suami. Suami cakap dia akan bayarkan. Terus rasa bersyukur sangat dapat suami yang macam ni. Terima kasih Allah bagi aku suami macam ni. Yang sanggup apa pun untuk si isteri. Tapi dalam hati aku, aku janji aku akan bayar balik. Sebab itu hutang aku, bukan hutang dia. 

Bahayanya berhutang. Aku dah tahu apa padahnya. Hm. 

2 comments:

uncle gedek said...

Hutang bole... Jangan hutang nyawa sudah...!

Baiknya asben!

tsya said...

uncle : hutang dgn bank sama mcm hutang dgn along. selagi x dpt duk kejan tu la. hahaha.

utang nyawa ni lg bhaya uncle. haha