Followers

Wednesday, August 27, 2014

RHB call lagi. Hihi

Assalamualaikum dan selamat tengahari.

Waktu lunch macam ni biasanya ofis lengang, so aku amek kesempatan. Walaupun dorang ni tak segregate lagi kerja dekat aku, takkan aku nak toktektoktek menaip dak? Pelik pulak orang nanti. Lainlah kalau dapat laptop ha. Memang senyap tak bunyi apa la menaip laju-laju pun. Ha ha ha. Ok. Masuk cerita.

RHB call aku hari-hari, sampai satu tahap, aku dah tak boleh nak dengar suara perempuan pemanggil tu. Macam trauma, macam fobia. Duit, duit, duit. Aku tahu hutang aku. Dia ingat aku nak mati dalam hutang agaknya. Aku pun belajar agama. Aku tahu dosa tak bayar hutang tu macam mana. Sibuk menengking aku, aku balas balik. Nak sangat. Dah lama aku diam, ye kan aja walaupun aku tahu aku tak boleh bayar dalam masa terdekat. Asyik sibuk mintak duit, aku cakap dengan dia, 

" Bak sini duit awak, saya nak buat bayar hutang." 

Diam dia sekejap, beberapa saat je la. Sebelum sambung berleter, itu ini ini itu. 

Aku dah dapat surat amaran dari dorang, if aku tak bayar, ada la akan dapat 'imbuhan' dari court and macam-macam. Lepas tu bawah tu siap bagi no fon, if nak rujuk apa-apa atau tanya solution apa-apa. 

Yang menjadi masalahnya, dorang bukan bagi solution, tapi bagi tekanan. Tulis dalam surat, kemain baik lagi. Tapi kalau telefon dorang, ataupun jawab call dorang, dah macam loan sharks. By the way, debt collectors, please lah. Jangan rendahkan effort orang nak membayar awak even amount sangat sikit compared to apa yang dia hutang. Jangan tengking-tengking, buat orang makin tension. And call orang waktu pejabat. its not allowed kan? Aku baca debt collector's law. Aku memang sakit hati sangat. Aku dah cakap, bulan ni aku start bayar, still nak cakap macam-macam sampai aku letak phone macam tu je. Next time, kalau dia call lagi, aku nak accept pastu letak phone atas meja. Ko tengking la meja tu sampai esok. Sampai hilang suara. 

Tujuan duk kejan sangat ni bukan sebab apa. Sebab nak kan insentif. Komisyen ke apa tah. Entahlah. 

Bagi aku, boleh je diorang nak call, tak kisah pun tapi jangan seminit sekali. Lemas. Sehari 10 panggilan. Selagi tak bayar. Aku dah cakap aku akan bayar. Lantak lah. Janji lepas ni aku bayar macam biasa since aku pun dah ada kerja balik. Agaknya dorang suka kot kalau orang bank call 100 kali sehari? Hm.

Dan panggilan yang banyak-banyak tu memang buat aku rasa nak belasah orang. Biar lembik, biar lunyai, biar mati. Hidup menyusahkan orang. Bukan setakat aku, ramai lagi yang nak bunuh budak ni aku rasa.


HUTANG JANGAN DIBUAT. 

Bahaya sangat-sangat. Perempuan dari fitrahnya lembut lemah gemalai, boleh jadi macam harimau lapar, bila time mintak hutang. Ha ha ha. 

Okbai. 

1 comment:

Anonymous said...

Debt Collector call aku hari2 sampai naik tension. Pulak tu masa waktu kerja.
Aku bengang sangat, aku angkat, tapi aku biarkan LINE OPEN, kau cakap ar sorang2 di telefon tu, malas layan. Huhuhu