Followers

Thursday, August 28, 2014

Lelaki yang guna minyak guna-guna, perempuan sila hati-hati.

Assalamualaikum. Dan hai.

Ha. Tajuk kemain panjang. Sebenarnya tak tahu macam mana nak pendekkan. 

Baru ni aku balik kampung. Sebab pernah janji dengan suami, yang aku akan balik kampung setiap minggu. Walaupun mak abah mertua aku busy time tu, aku balik jugak. Cumanya dah nak balik baru sempat jumpa dua-dua. Padahal duduk serumah ni. Ha ha ha.

Sebelum aku balik Sg Petani balik, aku pergi rumah makngah aku dulu. Saja. Melawat. Kongsi berita, makan-makan buah. Tiba-tiba, makngah aku cakap,

"Sya, budak tu kena tangkap lagi. Dia pekena orang asing kat KL sana."

Aku diam. Tengok makngah aku. Pastu aku cakap aku tak tau pun. Makngah aku ingat aku tahu pasal benda tu. Dia pun dapat tahu dari anak dia. Dah 2 minggu dah dia tahu. Terus otak aku duk teringat apa yang dia pernah buat dekat aku. Memang celaka sangat.

Aku marah, geram, bengang, benci, semua ada. Walaupun aku terima benda tu sebagai salah satu ujian hidup aku, still aku rasa bengang yang amat sangat dekat dia. Bukan seorang, tapi dah berorang-orang dia kenakan. Celaka sangat perangai macam tu.

Untuk kes baru ni, dia kenakan warga asing, entah la warganegara mana. Dia cakap passport dorang tak boleh pakai. Passport tu kena buat baru and dia mintak RM 1000 untuk setelkan hal tu. Dengan kerja sebagai polis, kononnya dia dapat la nak kaburkan mata orang asing tu. Tapi, alhamdulillah, orang asing tu bijak sikit dari dia. Tangkap dia bawak pergi balai. Kebetulan pulak, adik ipar anak makngah aku ni kerja polis Bukit Aman, so dia khabarkan pada cousin aku.

Warga KL, hati-hati lah. Lelaki ni bijak memainkan perasaan perempuan. Tambah pulak perempuan bujang yang berduit. Mula-mula dia buat-buat dia tu sedih gila hidup. Untuk tarik simpati kau. Bila dah tarik simpati, mula buat ayat pasal family. Memang, apa yang dia cerita pasal family pasal diri dia tu betul. Tapi, dia akan tambah perencah sikit, bagi perempuan ni sedih, simpati and sampai tahap tak sanggup kalau tak tolong. Dalam masa yang sama, dia guna minyak setan, yakni minyak guna-guna tu. Sampai kau tak boleh nak cakap NO langsung. Aku kalau jumpa laki ni, memang aku jampi. Nak jampi aku sangatkan? Tunggu la balasan Allah swt bagi nanti. Lelaki ni sebenarnya polis. Tak tahu la masih berkhidmat ataupun tak. Tapi, dia suka buat masalah and ada masalah mental agaknya sampai sanggup tak pergi kerja semua. Siap belajar guna-gunakan orang dengan Siam mana tah. Muka, bolehlah tapi kalau tengok lama-lama rasa seram. Kulit tak cerah tak gelap. Sedang-sedang. Tinggi dalam 170. Badan berisi sikit. Suka bawak beg belakang. Suka pakai cap. Mata warna coklat. Mangkuk ni pukau pakai mata dia. Pernah dengar tak orang pesan jangan tengok sangat mata kalau bercakap dengan orang? 

Umum tahu kan, kalau Siam punya minyak guna-guna agak power jugak kan. So, belajar ilmu hitam untuk kenakan orang. Jahat nak mati. Bapak angkat pun asal dari Siam. Siapa-siapa yang jumpa budak ni, yang cakap dia ada bapak angkat Siam, duduk dekat bengkel bapak angkat dia, kena kutip sebab kena halau dengan family, sila hati-hati. Dia ni bukan ja duk pekena pompuan, dalam masa sama duk jual dadah. Dalam hati, dalam kepala nak duk ingat la segala surah atau ayat nak menentang jin and pelindung diri sendiri. Ah, kalau jumpa siapa pun, sila baca doa pendinding diri. Bukan nak kata semua orang jahat, cuma beringat, tak semua baik. 

Tapi, yang aku pelik, kenapa bila masuk lokap, dia akan dilepaskan semula? Sebab, dia polis ke macam mana? Bukti tak ada? Hm, beratus report atas nama dia, dan sangat famous di balai polis area KL tu. 

Sebabkan polis yang tak ambil tindakan apa langsung, setakat tangkap pastu esok lepas, aku jadi tak yakin dah dengan polis-polis ni. Agaknya nak kena jadi dekat anak-anak depa dulu kot, baru tau akai nak tangkap rimbuk budak tu. Hm. 

Tapi, tak apa. Kau lepas kat dunia, akhirat kau belum tentu lepas lagi. 

.

Alhamdulillah aku ni sihat walafiat tak kena sakit mental. Mak bapak aku, husband aku, sedara-sedara aku mujur kuat nak lawan setan ni.

Okbai. Bos tetiba sebut nama, terkejut kiterr. Ha ha ha

No comments: