Followers

Tuesday, September 9, 2014

Aku BUKAN racist tau

Entry KHAS ofis. 

Assalamualaikum.

Morning. 

Aku BUKAN racist tau.

Tiba-tiba, aku rasa menyampah dengan pekerja 'Cina' dalam ofis ni. 

Cara depa tu buat aku sangat-sangat tak suka. 

Kelebihan dalam ofis ni, ah, senang cakap dalam kilang ni, tempat aku kerja ni semua depa ja la yang dapat. Padahal yang tertungging sampai sakit, terkeluar buasir, semua Melayu. Depa ni yang racist. Politik pejabat sangat teruk kat sini. Semua ditentukan oleh depa. 

Okay. Macam ni la. 

KALAU, level of education yang jadi ukuran, mereka ni tak layak pun untuk pegang jawatan tinggi. Kerani, layak. 

KALAU, experience yang jadi ukuran, mereka ni tak layak pun untuk dapat jawatan tinggi. 

Tapi, 

KALAU kipas mengipas yang jadi ukuran, mereka memang sangat layak. 

Dan, KALAU bangsa merupakan kriteria utama untuk sandang jawatan besar bergaji besar, mereka ni lebih pada layak. 

Nampak tak, apa yang buat depa dapat jawatan besar dan gaji besar?

Aku bukan racist okay. Ini permainan politik dalam ofis ni. 

Melayu, kalau nak gaji besar jawatan besar dalam ofis ni, kena super duper pandai mengipas big boss. Plus, kena jadi macam lembu cucuk hidung. Lepas tu buat janji yang takkan ditepati. Hanya untuk sedapkan hati Melayu lain saja. 


Cina : Most of them SPM saja. No offence ya yang SPM holder sahaja. Ni entry khas untuk ofis. Experience kerja 2 3 years. Gaji, RM 6000.00. Bersih every month. 

Melayu : Level sama. SPM. Experience more than 15 years. Gaji, RM 2500.00. Bersih every month. 

(Aku racist ka depa racist?) 

.

Bagi aku, macam ni tak adil la. Memang ada yang berpelajaran tinggi dan dapat jawatan tinggi, setimpal dengan kelayakan depa. Yang itu aku tak kisah pun. Selayaknya dapat. 

Yang tak adil, bila bangsa Melayu kat sini macam dipijak-pijak. Dilambakkan kerja yang bermacam-macam. Lepas tu pulak, bila yang Melayu ni nak berhenti, depa tahan. Tak bagi. Alasan, kata orang penting. Tak boleh tinggal company. Tak kenang budi la bagai. Orang penting jadahnya kalau gaji macam orang tak penting. 20 tahun dulu dengan sekarang gaji naik dua tiga ratus saja. Compared to bangsa depa, gaji naik puluh ribu. Aku pun pernah kerja company lain. Bangladesh lagi. Tapi perangai tak la super haram macam ni. Ni rakyat Malaysia sendiri, buat macam tu. Semua hasil kerja orang lain, ada hati nak claim kata kerja depa. Gila. 

Nak mengipas depa ja, kerja lain tak jalan la. Tengok orang Melayu macam semua salah. Tambah-tambah tengok aku ni, yang baru masuk. Dengan kelayakan yang aku ada, aku sepatutnya boleh beat depa la. Kalau nak kira bab education la. Tapi, konon junior exec, tak banyak pengalaman, banyak nak kena belajar, so, aku faham. Cuba kalau orang depa, sah-sah la gaji beriban, no need experience, and any academic qualification. Asal bos suka dah boleh. Sakit mental la bos ni. 

I do respect pekerja yang boleh kerja kat sini selama 20 tahun lebih tanpa menjadi GILA. 



This week akan masuk staff baru. Tak baru la, pekerja lama. Head of account. Aku nak tengok level dia tahap mana. Setanding tak dengan gaji belasan ribu dia dapat tu. Dari cerita aku dengar, dia tak la pandai sangat buat kerja. Setakat nak sign-sign tu pandai la. Tak nak dengar cerita sebelah pihak ja, sebab tu aku menunggu sangat dia masuk. Nak tengok sendiri, dia jenis yang macam mana. 

Dan, 

Aku BUKAN racist okay? 

*Tak tahu kenapa, minggu ni aku sangat negatif. Erghhhh. Benci betul sifat negatif tu. 

Okbai.

No comments: