Followers

Friday, November 9, 2012

2nd interview :)

Assalamualaikum..

Interview yang kedua hari ni. Berat di hati tak nak pergi interview ni. Tapi mana tahu kalau ada rezeki. 

Tadi, sampai je terus kena isi form memohon pekerjaan. Dah isi semua, tak disangka-sangka aku kena jawab soalan akaun. Macam test jugak la. A simple test. DAN test tu dalam Bahasa Melayu. Ya Allah. Mana aku faham. 

Jangan kata aku poyo gedik or sebagainya sebab tak faham Bahasa Melayu. Memang betul aku tak faham. Sebab selama aku belajar semua guna term Bahasa Inggeris. Terasa macam nak gelak pun ada. Soalan first buat macam biasa. Sebab debit credit je. Tapi macam tak betul je. Dan soalan kedua tu sebenarnya kena buat trial balance, tapi aku gi hentam buat akaun T untuk semua akaun. Imbangkan dia suruh. So, aku buat macam tu la. Then, soalan ketiga. Kunci kira-kira. Oh my. Nak cari kunci apa ni? Tadi sumpah rasa nak lari. Serius. Aku tak tahu kunci kiira-kira tu apa. Last-last tak sempat buat pun.

Lepas tu masuk bilik untuk interview pulak. Aku jawab sesuka hati aku ikut logik. Tapi ada satu aku tipu. Aku cakap aku suka buat audit lebih dari buat akaun. Padahal audit tu aku tak reti mana pun. Boleh pulak depa tanya aku jawatan apa yang aku rasa sesuai. Mana la nak tau. Aku pun diam je la banyak. Dan tak tunjuk langsung minat nak kerja kat situ. 

Lagi, pekerja semua perempuan. Lelaki ada sorang tu pun mungkin dia cuma budak pejabat. Sebab dia kena hantar barang itu ini aku dengar tadi. Dan kebanyakan pekerja kat situ semua Melayu. Melayu kita ni. Jauh di sudut hati, konon macam suka la, sebab semua perempuan, dan Melayu. Bukan nak diskriminasi, tapi nanti senang nak berkomunikasi. Cuma satu kelemahan. Tak senyum langsung. Aku senyum dengan dinding sepanjang masa. Tengok aku macam tengok alien. Ingat aku datang dari Pluto ke? Haih. Geram betul. 

Disebabkan faktor tu jugak la aku tak buat betul-betul pun test tu, dan disebabkan itu jugak aku jawab soalan interview sesuka hati aku. Panas hati je bila kena senyum dengan dinding sepannjang berjam-jam aku duduk situ. Sekarang ni confirm depa dah tengok jawapan aku tadi. Dan aku pasti aku takkan dapat call dalam masa 2 minggu lagi. Sebabnya aku sendiri pun tak tunjuk minat nak kerja kat situ. 

Sabar je la. Bukan rezeki aku disitu la kot. Aku ada benda lagi penting nak kena buat sekarang. Tak siap-siap lagi benda tu. Itu satu hal. Tak apa lah. Sikit-sikit. Lama nanti okey lah tu kan. 

..........................................................................................

: Harapnya aku terus okay. 

No comments: