Followers

Monday, August 1, 2011

Ramadhan 2011

Tanggal 1 Ogos 2011, merupakan hari pertama kita semua umat Islam menyambut bulan Ramadhan, bulan yang penuh barakah pada tahun ini.

Selamat berpuasa kepada sahabat-sahabat sesama Islam. Semoga amalan kita pada bulan Ramadhan kali ini lebih berkat.

......................................................................

Oh, aku rindu kenangan berpuasa di asrama, di UiTM Segamat and Arau, and rindu kenangan berpuasa di rumah sewa Sweet 17. Serius.

Mari bernostalgia sekejap yer.

Masa Form 5. Bangun bersahur. Makanan sahur disediakan di dewan makan. Kadang-kadang turun, kadang-kadang tak turun makan pun. Tapi lepas sahur still kena turun pergi surau untuk solat Subuh berjemaah. Sesuatu yang wajib di sekolah berasrama. So, baiklah turun makan pagi-pagi tuh. Ye dok? He he he.

Teringat kenakalan di waktu pagi. Waktu-waktu puasa pun sibuk menggatal lagi. Tengok pelajar-pelajar lelaki, and kalau yang suka tu, memuji, kalau yang benci sangat tu, duk mengutuk. Tak sedar berpuasa ha. Gatal sungguh kan, tengok lelaki pagi-pagi hari turun sahur and Subuh.

Tapi, tak ingat pulak aku kena puasa kat sekolah or tak masa Form 4. Serius tak ingat. Nanti kita refresh yer.

Lepas tu, dekat Segamat pulak, puasa memang kena pada bulan kelahiran aku. Ini tak ada sahur jam 4 pagi or 5 pagi. Sesiapa yang nak sahur, kena pergi membeli makanan di dewan makan jam 12 malam. Tak pun jam 1 pagi. Selalu macam tu lah. And aku lah yang paling malas sekali pergi membeli. Bila dah malas tu, memang akan ada makanan spare lain dalam laci meja. Selalu ada roti, and maggie. But, jarang la makan maggie bersahur. Harus sakit perut nanti. He he he.

Di Arau, lain pulak cerita. Aku still yang masih pemalas nak bangun sahur. Setakat bangun teguk air je and then tidur. Tak makan apa pun. Kadang-kadang makan kurma sebijik. Itu aje. Dah tu sambung tidur. Tak tahulah apa yang malas sangat.

He he he. I do miss my puasa time with frens. Mish ya.

No comments: