Followers

Sunday, October 9, 2011

Perihalku #2

Aku suka bergurau. Kadang-kadang lembut, kadang-kadang kasar, kadang-kadang out of topic. Semua tu aku buat tanpa aku ambil kira hati perasaan limpa jantung orang lain. But, bila aku mula besar and mula belajar di tempat orang, aku kawal diri aku dari bergurau secara kasar. 

Aku tengok dulu macam mana perangai-perangai orang sekeliling aku, then baru aku akan cakap dengan diorang. Baru gurau-gurau. Sebabnya kadang-kadang antar sedar atau tidak, bila bergurau, sama ada kita sakit hati, atau sebaliknya. And sebolehnya aku elakkan. 

Sama jugak bila dengan En BF. He is a very sensitive man. Itu yang kadang-kadang terkasar dengan dia. He he he. Sorry ye sweetheart. Love you. 

Selain bergurau senda, aku sedar aku suka memerhati. Tapi pemerhatian aku tak lah setajam saintis-saintis, ahli falsafah and yang berkaitan. Pemerhatian normal. Yang suka melihat telatah sekeliling, melihat kejadian sekeliling. Itu aje. Sekadar memerhati, mengisi masa senggang aku. Melalui pemerhatian, kita boleh belajar kan? :)

Aku memang simple orangnya. Mudah. Tak susah nak deal dengan aku. Tapi kadang-kadang orang tak faham. Jadi simple pun susah. So, kena jadi belit-belit sikit macam shawl duk pakai tiap hari tuh. 

Satu lagi, aku bukan materialistik. Sungguh. Aku suka duit. Memang suka sangat. Ada duit semua boleh buat. Tapi, aku bukan materialistik which mean aku tak kisah dengan siapa aku berkawan. Aku sendiri pun dari keluarga biasa yang tak pernah diajar mewah. Mak selalu pesan, nak dapatkan apa pun, usaha sendiri. Even dah kahwin pun, usaha sendiri untuk dapatkan apa yang kita nak. Jangan meminta-minta sangat pada suami. 

Yes, jangan meminta-minta. Aku tak suka meminta-minta. Kalau nak minta pun, dengan parents, itu pun after thinking thousands times. Then, if aku minta sesuatu dari mak ayah aku, dapat or tak dapat belakang kira. Tak dapat, nak buat macam mana kan? Nasiblah. Kalau dapat, Alhamdulillah. 

Dengan En BF, pun aku tak suka nak meminta. Even aku selalu cakap nak rumah sebijik, kereta dua bijik, tapi itu cakap aje. Bukan minta. Kalau aku nak, aku usaha sendiri. 

Risau jugak kalau En BF salah faham, tapi aku rasa dia memahami. Apa yang aku sebut depan dia tu, hanya untuk berkongsi impian. InsyaAllah aku cuba tunaikan impian aku. Itu pun kalau boleh. Berangan tak salah kan? 

Lagi? 

Dah malas nak tulis. Nanti tulis lagi. :)

.........................................................................

: En BF, sayang awak :)

No comments: