Followers

Thursday, December 1, 2011

The mother :))

Bosan pulak bila kena duduk rumah dari pagi sampai ke malam. Adeh. Dan jadi maid untuk budak-budak ni. Hadoih, letih la. Dah kemas sini, sana sepah, dah kemas sana, sana sepah. Adoih. 

And I am always thinking how the mothers in this world can be so strong, can be so tough, can be so patience, can be so nice, so kind, so sweet and so segalanya lah untuk the children. Can you imagine??

Being a mother, kena bangun pagi awal-awal sebelum suami bangun, sebelum anak-anak bangun. 

Being a mother, kena siapkan anak anak anak ke sekolah. Siapkan anak untuk hantar ke baby sitter. Memang ada the father, but the father sendiri pun mesti kadang-kadang kelam kabut untuk siapkan diri sendiri. Itu yang the mother kena bangun lebih awal dari semua orang. 

Semua pun mesti akan cari mak. Apa-apa hal sekalipun, mesti akan cari mak dulu. And anak-anak ni pulak bukan semua akan dengar kata kan? Mesti akan ada yang memberontak senyap-senyap. Macam mana ye seorang ibu boleh handle anak-anak dia kan?

Bila aku praktikal dulu, pagi-pagi mak aku masak untuk aku. Aku mula macam tak terfikir tau, tapi bila saja duk ingat-ingat balik, aku duk imagine jugak, macam mana kalau anak aku macam aku jugak. So, aku kena bangun awl pagi pagi pagi, masak bagi anak bawak bekal, bagi suami bawak bekal. Adeh, sempat ker?

If aku bekerja, macam mana pulak keadaannya? 

To be a mother, to be a wife, I know, I need to be tough, mentally and physically. Adeh, tak dapat bayangkan kalau dapat anak yang lasak.

Dah lah aku ni tak berapa gemar dengan budak-budak yang umur 3 tahun-6 tahun. Kenakalan yang sangat terserlah akan masa tu lah. So, respect to every mother in the world yang mampu menjaga each of their kids. 

And, aku jugak sangat garang. Even mak sangat garang, ayah pun garang, tapi tak ada lah bila aku pecahkan pinggan mangkuk mak aku bertempik kat aku. Mak aku senyum je gelak gelak gelak. Ayah buat tak tahu je. Ayah selalu macam tuh. 

But, bila adik aku pecahkan gelas or something, aku mesti marah dia. Tak faham betul lah kenapa. 

Ha ha ha ha ha ha. 

Sebab tu aku cakap mother ini sangat penyabar orangnya.

........................................................

: Hey, shayam, balik lah duduk sini. :))

No comments: