Followers

Monday, December 12, 2011

POREH & MELACUK

Baru baru ni balik kampung di Perak.

.

Aku ni even asal beranak semua kat Perak, tapi harap maklumj aku tak tahu dialek Perak. Perak pure orang kata. Sebab aku ni Perak sebelah Hulu Perak, so bahasanya dah macam Kelantan sikit, Siam sikit, tambah-tambah duduk kat sempadan.

Masa hari balik kampung hari tu, adalah sebuah trak bawak renjer hutan. Then mak aku sebut, POREH. Ha? Tercengang jugak aku. Dalam hati duk tanya-tanya POREH tu apa. Kemudian mak aku cakap lama tak dengar orang sebut perkataan tu.

Ini semua hasil dari sebutan orang-orang tua dulu dulu dulu.

PO = POLIS

REH = FOREST

Bila dibahasamelayukan jadilah POREH. :))

Kemudian, balik rumah makngah pulak, ada lah buah betik muda tak muda sangat. Memang aku suka la, boleh buat cicah-cicah air garam. Dah macam orang mengidam pulak kan?

Lepas tu, ada seorang pakcik, sedara aku jugak, aku panggil paksu, duk kecoh-kecoh tanya bila air garam belacan tu nak siap.

: Weyh, dah siap belum. Nak melacuk ni.

Ha?? Kening aku kerut-kerut dah. Then aku tengok mak aku, mak aku cakap MELACUK (macam ni lah kot ejaan dia) tu adalah mencicah. Adoi lah. Bahasa negeri mana lah ni.

Mungkin campuran-campuran bahasa yang buat perkataan-perkataan macam ni timbul.

Lawak pulak bila menyebut perkataan-perkataan yang tak ada dalam kamus dewan bahasa pustaka ni. :))

..........................................................................

: En BF selalu sebut perkataan DAMUS. Sampai sekarang still tak faham maksud sebenar perkataan tu :))

1 comment:

Unknown said...

Polis renjer hutan = poreh