Followers

Sunday, October 3, 2010

pemergian Walid

Aku malam ni baru ja balik ke Arau lagi..setelah 3 hari aku balik kampung kerana kematian salah seorang ahli keluargaku...

Belakangan ini sudah ada dua orang yang kembali kepada penciptanya....aku masih menunggu kalau-kalau masih ada yang akan mengikut jejak langkah mereka....moga-moga apa pun yang terjadi, aku sempat untuk melihat mereka buat kali akhir....cukup terkilan kerana tidak dapat menatap wajah orang yang aku sayangi..tak apa lah...bukan rezeki aku untuk melihat arwah buat kali akhir...semoga beliau ditempatkan bersama orang yang beriman...

Masa dengar berita kematian arwah, kepala aku buntu...menangis pun tidak...apa pun tidak...tiada perasaan...seolah mimpi....cuba untuk tidur, tapi tak boleh....pagi esoknya, bertolak balik....balik terus ke kampung....tapi lewat sampai.....tak pa lah....bukan rezeki aku..niat untuk menziarah maklong....

Sebelum bertolak balik ke Sg Petani semalam, sempat maklong berpesan..supaya rajin balik menjenguk...InsyaAllah...kalau tiada apa, aku akan balik...tapi tidak mungkinlah selalu...kadang-kadang cuma...

Baru aku sedar, sepanjang 22 tahun aku hidup di dunia ini, tidak pernah sekalipun aku mendengar ceramahnya...rugi terasa...owh, mungkin bukan rezeki aku untuk belajar ilmu dari arwah...menyesal pun tak guna....lagipun setiap kali aku balik, Walid selalu di luar kawasan..mengajar di tempat laen...sewaktu beliau di kampung, aku pula punya tuntutan lain....tak apa...bukan rezekiku....

Setiba aku di sana, sewaktu hari kematian, hari sudah petang....beransur kurang tapi masih ramai...cuma tak seramai pagi itu....menurut cerita ahli keluargaku, suasana seolah di Makkah....semua kedengaran bergaung...tak seperti di tempat biasa....kalau ikutkan bahasa sekarang orang kata grand lah...murid-murid arwah sahaja sudah beribu..ditambah dengan murid-murid dari pondok laen...membuatkan suasana sangat-sangat sesak...betapa sayangnya mereka kepada tok guru mereka....

Itulah bahagian untuk beliau...dan kita pula?? bagaimana??takut untuk ku fikir...tapi harus difikir...umur makin meningkat petanda ajal sudah dekat............

No comments: